اخباروگزارشات کارگری22و23مرداد1393

 

 

 

بهنام ابراهیم زاده از تاریخ هفدهم مرداد ماه در اعتصاب غذا بسرمی برد-

 

گزارشی ازکارخانه فولاد ذوالفقار در شورآباد قم-

 

تذکر یک کارگر اخراجی به وزیر کار درباره قراردادهای سفید امض-

 

تجمع کارگران اخراجی سازمان پایانه‌های مسافربری در مقابل شهرداری-

 

سی کارگر سد سرداب ۴ ماه حقوق نگرفته‌اند-

 

صدور رای بازگشت به کار کارگران پتروشیمی ایلام-

 

هفت سال انتظار مربیان پیش دبستانی برای دریافت حداقل حقوق-

 

چهار ماه کار بی‌مزد و کسر نامتعارف مالیات از حقوق کارگران آبفای آبادان-

 

سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد:نحوه ارسال لیست و پرداخت حق‌بیمه-

 

نه کارگر معدن خواف در یک پژو سوختند-

 

یک کارگر در شهرک صنعتی دلیجان بر اثر سانحه حین کار جان سپرد- در کارخانه ایزوگام دلیجان راننده جوان لیفتراک جان باخت-

 

:اطلاعیه شماره ۲۷ کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده

 

بهنام ابراهیم زاده از تاریخ هفدهم مرداد ماه در اعتصاب غذا بسرمی برد

 

کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده

همانگونه که اطلاع دارید کارگر زندانی بهنام ابراهیم زاده در حمله چند ماه پیش نیرو‌های امنیتی به بند ۳۵۰ زندان اوین  از ناحیه سر مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود و بعد از آن هم بهنام را به سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ منتقل کردند ، اما بعد از سلول‌های انفرادی بهنام را به بند ۲۰۹ تبعید کردند ، ما در اطلاعیه قبلی‌ پیرامون تبعید و شرایط بهنام توضیح داده بودیم اما در چند روز اخیر ماموران امنیتی زندان اوین برای بهنام پرونده سازی جدید کردند و اتهام جدید بهنام اغتشاش در زندان است که از سوی مقامات زندان اوین به بهنام ابلاغ شد.

 

بهنام ابراهیم زاده با اینکه در شرایط جسمی‌ وخیمی به سر میبرد و به شدت از ناحیه سر ، کلیه‌ها و روده‌ها دچار مشکل است اما در اعتراض به تبعید به بند ۲۰۹ و شرایطی که ماموران امنیتی داخل زندان برایش ایجاد کرده اند چه در درون زندان برای خودش و چه بیرون زندان برای خانواده‌اش از تاریخ هفدهم مرداد ماه دست به اعتصاب غذا زده است ، اصلی‌‌ترین خواسته بهنام بازگرداندنش به بند ۳۵۰ زندان اوین است و همینطور شرایطی برای دارمان بیماری‌هایی‌ که دچارش شده است.

 

کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکوم کردن این برخورد نیرو‌های امنیتی زندان اوین از تمامی‌ انسان‌های شریف و آزاده و تشکل‌های کارگری در ایران و جهان می‌خواهد که از هیچ کوششی در راستای خبر رسانی و حمایت از بهنام ابراهیم زاده دریغ نکنند و به هر شکل ممکن که میتوانند صدای اعتراض بهنام را به گوش جهانیان برسانند!

 

بیست و دوم مرداد ۱۳۹۳

شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده آقای محمود صالحی ٠٩٣۵٧٣۵٣۴١٢

 

k.d.behnam.ebrahimzadeh@gmail.com

komitehbehnam1.blogfa.com

 

گزارشی ازکارخانه فولاد ذوالفقار در شورآباد قم

 

:کارگر فلزکار گزارش می دهد

 

کارخانه فولاد ذوالفقار در شورآباد قم با 120 کارگر مدت دوسال است که تعطیل شده و احتمال باز شدنش هم بسیار کم است.کلیه کارگران این کارخانه بدون هیچ سرانجامی به امان خدا رها شده اند.  در پی رو شدن اسنادی جعلی در گمرک که نشان از واردات آهن توسط این شرکت بود و افشا شدن همکاری دو بانک معروف که یکی در اختلاس 3000میلیاردی دست داشت در جعل اسناد  واردات به نام شرکت فولاد ذالفقار و همچنین گرفتن وامهایی با نام شرکت برای احداث کارخانه هایی که وجود خارجی ندارند ،صاحب کارخانه پس از اعلام شکایت از این کارهای خلاف ،دستگیر و کارخانه تعطیل شده است. سرمایه داری مالی که از تجمع پولهای باد آورده و سودهای بی حساب از دلالی واردات در حال ترکیدن است از سالها پیش به سمت پول شویی و خارج کردن پول از صحنه گردش مالی کشور و سرمایه گذاری در کشورهای خارچی رو آورده است که نمونه شاخص آن اختلاس 3000 میلیاردی است که پرونده اش هنوز هم به سرانجام نرسیده بود که وسرو کله بابک زنجانی و همدست ترکیه اش ضرابی و به باد دادن ثروت کشور   و تقدیم نمودن آن به سرمایه داران ترک پیش آمد. دستورات صندوق بین المللی پول و عملکرد سرمایه داری  داخلی جز فساد و نابودی کارخانه های صنایع مادر در کشور ثمر دیگری ندارد.

 

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

 

23/ 5 / 1393

 

تذکر یک کارگر اخراجی به وزیر کار درباره قراردادهای سفید امضا

 

یکی از کارگران بخش شستشوی کارگاه مرکزی پالایشگاه آبادان که مدعی است به دلیل مقاومت در برابر امضای قرارداد سفید امضا و امتناع از امضای برگه تسویه حساب پیش از انعقاد قرارداد، از کار اخراج شده است؛ از انتظار پنج ماهه‌اش برای صدور رای اداراه کار مناطق آزاد خبر داد.

 

«به گزارش23مردادایلنا،مهدی آل بویه که با وجود مستمر بودن ماهیت کارش قراردادش در اسفندماه سال ۹۲ تمدید نشده است در تشریح دلایل اخراجش گفت: شرکت پیمانکاری «نقشینه فردوس» به عنوان یکی از پیمانکاران بخش مرکزی پالایشگاه آبان اواخر سال گذشته (۹۲) برای تمدید قرار داد ۱۵۰ کارگر در سال جدید اقدام کرد اما از کارگران خواست برگه تسویه حساب خاتمه قرارداد را قبل از عقد قرار داد امضاء کنند.

 

او با طرح این ادعا که پیمانکار با تهدید به اخراج، همه کارگران را وادار کرد برگه‌های تسویه حساب پایان سالشان را قبل از آغاز کار سال جدید امضاء کنند افزود: در این بین چون من از خواسته کارفرما تمکین نکردم اخراج شدم.

 

این کارگر بیکار شده افزود: کارفرما با این عمل خود به نوعی قصد داشت مطالبات معوقه سنوات گذشته کارگران را از بین ببرد. همچنین زمانی که کارگری بخواهد احیاء حقوق  صنفی کند با این ابزاری که از کارگران در دست دارد به راحتی بتواند با اخراج کارگر موضوع را فیصله دهد.

 

مهدی آل بویه در خصوص مطالبات معوقه خود و همکارانش گفت: مطالبات کارگران مربوط می‌شود به سنوات پایان خدمت سال‌های ۹۰، ۹۱ و ۹۲، حق شب کاری، روز کاری و تعطیل کاری‌ها، حق ایاب ذهاب و غذا، عدم کسر مزایای حقوق در پرداخت بیمه تامین اجتماعی، عدم پرداخت حق پنجشنبه کاری‌ها (در مناطق آزاد روز پنجشنبه تعطیل است و باید اضافه کاری محسوب شود) و... که هیچکدام پرداخت نشده است.

او گفت: با این وجود آنکه از تاریخ ۶ فروردین ماه برای پیگیری موضوع اخراجم به اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی اروند شکایت کردم اما با گذشت پنج ماه هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

 

به گفته این کارگر اخراجی، مقررات کار مناطق آزاد بطور یک جانبه به سود کارفرماست و دست او را برای اخراج کارگر بطور کامل باز گذاشته است.

 

این کارگر همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به پی‌گیری‌ حقوق صنفی خود از جانب اداره کار مناطق آزاد انتقاد کرد و گفت: 

 

 روز سه شنبه (۲۱ مرداد ماه) که برای پیگیری پرونده‌ام به اداره کار رفته بودم وقتی متوجه شدم هنوز رای این اداره درباره پرونده اخراجم صادر نشده است دچار تشنج شدم و بی‌هوش به زمین افتادم که این اتفاق باعث شکسته شدن دو انگشت میانی دست راستم شد.

 

این کارگر 32 ساله که پیش از این در آستانه ازدواج قرار داشت، درباره تبعات اخراج بر روی زندگی خانوادگی‌اش گفت: بعد از آنکه شغلم را از دست دادم و با گذشت چند ماه از بیکاری، زندگی خانوادگی‌ام که در حال شکل گیری بود از بین رفت.

 

این کارگر با اشاره به بی‌نتیجه ماندن نامه‌نگاری‌های متعددی که با مسئولان استانی درباره اخراج غیر قانونی‌اش داشته است، خطاب به وزیر کار گفت: شما مسئولیت وزارتخانه‌ای را دارید که باید بر قراردادهای کاری نظارت کند. قانون این مسئولیت را به عهده شما گذاشته تا شما نگذارید کارگران به دلیل ترس‌شان از اخراج به هر شرایط ناعادلانه و ظالمانه‌ای تن بدهند. این حداقل کاری است که شما می‌توانید برای کارگران انجام دهید.

 

 

 

 

تجمع کارگران اخراجی سازمان پایانه‌های مسافربری در مقابل شهرداری

 

صبح روز22مرداد ۱۵۰ نفر از نگهبانان پایانه‌های مسافربری غرب، جنوب و بیهقی در اعتراض به اخراج ناگهانی، در مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهر تهران دست به تجمع اعتراضی زدند

 

به گزارش 22مرداد ایلنا، یکی از کارگران که در تجمع حاضر بود درباره دلیل اعتراض کارگران گفت: ۱۵۰ نفر از نگهبانان پایانه که هر یک ۱۵ تا ۲۳ سال سابقه کار دارند و پیش از این طرف قرارداد شهرداری بودند اکنون به پیمانکار واگذار شده اند.

 

معترضان معتقدند پیمکانکار با تهدید کارگران را به امضای قرارداد ۸۹ روزه وادار کرده و گفته بوده است در صورت نپدیرفتن، اشخاص دیگر جایگزین خواهند شد.

 

وی افزود: اخیراً شمار زیادی از ما به گزینش رفته بودیم و منتظر استخدام بودیم اما اخراج ناگهانی در این شرایط ما را شوکه کرده است.

 

این کارگر معترض ادامه داد: به دنبال اجتماع امروز رئیس بازرسی شهرداری با حضور در محل قول داده تا مشکلات ما را به مسئولان پایانه‌های مسافربری انعکاس داده و با وی به گفتگو بپردازد.

 

بنا به گفته این کارگر معترض، به دنبال اخراج ۱۵۰ کارگر، پیمانکار حدود ۴۰ نفر را که کارگران معتقدند از آشنایان او هستند؛ به‌صورت روزمرد جایگزین کارگران اخراجی کرده است

 

این کارگر بابیان اینکه امنیت شغلی مهمترین خواسته تجمع کنندگان است، افزود: از جمله مواردی که باعث نگرانی ما شده است این است که در قراردادهای جدیدی که از سوی پیمانکار پیشنهاد شده است دریافتی کارگران نیم میلون تومان کاهش یافته است.

 

به گفته این کارگر از آنجا که شهرداری تهران بر عملکرد سازمان پایانه‌های مسافر بری شهرداری نظارت دارد، تجمع کنندگان خواهان تامین شدن امنیت شغلی و اقتصادی خود از سوی مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر تهران هستند.

 

درهمین رابطه:مذاکره کارگران معترض پایانه‌ها با مسئولان شهرداری

کارگران سازمان‌ پایانه‌های شهرداری تهران که صبح روز22مرداد در مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهر تهران در خیابان بهشت تجمع کرده بودند؛ ظهر همانروز بنا به خواست مسئولان شهرداری برای پیگیری مطالباتشان تجمع خود را به محل ساختمان پایانه ها در خیابان عباس آباد منتقل کردند.

 

یکی از کارگران معترض گفت: به دنبال تجمع صبح که در مقابل ساختمان شهرداری برگزار شد، مسئولان شهرداری از تجمع کنندگان خواستند تا جهت پیگیری مطالبات صنفی خود به ساختمان پایانه های مسافربری در منطقه عباس آباد مراجعه کنند.

 

وی گفت: بر همین اساس از ساعتی قبل تجمع کنندگان در نمازخانه ساختمان پایانه‌های مسافربری حاضر شده‌اند و در حال حاضر با ورود مسئولان این سازمان مذاکره با آنها در خصوص تامین امنیت شغلی 150 کارگر آغاز شده است.

 

کارگران معترض سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری تهران از موافقت مسئولان این سازمان با تامین بخشی از خواسته‌های صنفی خود خبر دادند.

 

یکی از کارگران معترض سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: در جلسه مذاکره‌ای که از حوالی ظهر با حضور رئیس و جمعی از کارگران این سازمان برگزار شد، مسئولان سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری تهران با خواسته‌های کارگران معترض مبنی بر تامین امنیت شغلی آن‌ها موافقت کردند اما راضی به لغو قرارداد پیمانکار و انعقاد قرارداد مستقیم با کارگران نشدند.

 

به گفته این کارگر شهرداری؛ براساس توافقاتی که در این جلسه انجام شده است، قرار است متن قراردادهای پیمانکاری جدید بصورت یکساله تنظیم شود و مبلغ دستمزدی که کارگران پیش از این از سازمان پایانه‌ها دریافت می‌کردند در قرارداد پیمانی نیز بدون تغییر باقی بماند.

 

وی یادآور شد: به دنبال تصمیم اخیر مسئولان این سازمان قرار بود تا حدود ۱۵۰ نفر از کارگران نگهبانی و حفاظت فیزیکی شاغل در پایانه‌های مسافربری شهرداری تهران با امضاء قراردادی ۸۹ روزه به استخدام یک شرکت‌ پیمانکاری تامین نیروی انسانی درآیند که مسلئه باعث تشویش او و همکارانش شده بود.

 

به گفته این کارگر پایین بودن میزان دستمزدهایی که در قرارداد ۸۹ روزه پیمانکار تعیین شده بود از دیگر دلایل اعتراض کارگران و تجمع در مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهر بود.

 

سی کارگر سد سرداب ۴ ماه حقوق نگرفته‌اند

 

یکی از کارگران قراردادی «سد سرداب» فریدون شهر اصفهان از تعویق ۴ ماهه در پرداخت حقوق ۳۰ کارگر شاغل در این پروژه خبر داد.

 

این کارگر که نخواست نامش فاش شود به ایلنا گفت: کارگران این واحد که زیر نظر شرکت پیمانکاری «مهندسی آب و خاک جهاد توسعه» کار می‌کنند از فروردین ماه سال جاری حقوق دریافت نکرده‌اند.

او گفت: کارفرمای این طرح شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان است که صورت وضعیت‌های مالی «شرکت مهندسی آب وخاک جهاد توسعه» را به عنوان یکی از پیمانکاران این طرح به موقع پرداخت نمی‌کند.

به گفته این کارگر، پرداخت نشدن به موقع صورت وضعیت‌های مالی پیمانکاران پروژه سد سرداب با توجه به تعویق انداختن حقوق ۴ ماهه کارگران باعث کاهش چشمگیر سرعت احداث سد سرداب شده است.

این کارگر همچنین تصریح کرد: به نظر می‌رسد با وضعیت پیش آمده سایر شرکتهای پیمانکاری مستقر در سد سرداب حقوق کارگران شاغل در مجموعه خود را با تاخیر پرداخت می‌کنند.

این کارگر ادامه داد: با گذشت بیش از ۴ ماه از پرداخت نشدن حقوق کارگران سد داریان من و همکارانم در تهیه مایحتاج روزانه خود و خانواده‌هایمان دچار مشکل شده‌ایم.

وی در خاتمه به اعتراض صنفی دو ساعته ۳۰ کارگر شرکت مهندسی آب وخاک جهاد توسعه در هفته جاری اشاره کرد و گفت: این کارگران که عنوان نقشه بردار، رانننده، کارگر ساده در این شرکت فعال هستند در اعتراض به بی‌توجه‌ای کارفرما در پرداخت حقوق وسایرمزایا روز دوشنبه (۲۰ مرداد ماه) دو ساعت دست از کار کشیدند.

 

صدور رای بازگشت به کار کارگران پتروشیمی ایلام

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام گفت: کارگران اخراج شده از مجتمع پتروشیمی ایلام با رای واحد رسیدگی به شکایات این اداره کل به محل کار خود باز خواهند گشت.

ˈبه گزارش22مردادایرنا،علیرضا زرگوشˈ روز چهارشنبه اظهار کرد: در پی لغو قرارداد جمعی از کارگران پتروشیمی ایلام و طرح دادخواست، رسیدگی به این موضوع در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

وی ادامه داد: در بررسی های انجام گرفته مشخص شد به دلیل اختلاف در نحوه تنظیم قراراد میان کارگران و شرکت پتروشیمی ایلام طی دو مرحله 19 و 41 نفر از کارگران این شرکت اخراج شده اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام اضافه کرد: کارگران پس از این موضوع به اداره کل مراجعه و دادخواست مربوطه را تهیه و این اداره در کمترین زمان ممکن دادخواست آنها را در مراجع بررسی و نسبت به صدور رای بازگشت به کار این افراد اقدام کرده است.

زرگوش تاکید کرد: رای صادر شده این اداره کل قابلیت تجدید نظر در مدت 15 روز داشته و سپس لازم الاجرا خواهد بود.

وی یادآور شد: بر اساس ماده 10 آیین دادرسی پتروشیمی می تواند تقاضای تجدید نظر آرا را داشته باشد.

به گفته زرگوش، کارگران حقوق زمان بلاتکلیفی خود را در صورت تایید رای این اداره توسط دیوان عدالت اداری از شرکت پتروشیمی دریافت خواهند کرد.

پنجاه و نه کارگر شرکت پتروشیمی ایلام دهه فجر پارسال از این شرکت اخراج شدند که این حرکت باعث اعتراض شدید این افراد شد.

بنابهمین گزارش، مجتمع پتروشیمی ایلام در زمینی به گستره ۱۲۲ هکتار در بخش چوار و به فاصله ۱۸ کیلومتری شمال غربی شهرستان ایلام احداث شده است.

پتروشیمی ایلام یکی از طرح های بزرگ صنعتی استان ایلام محسوب می شود که دارای واحدهای فرآیندی اتیلن, پلی اتیلن سنگین، گوگردزدایی خوراک و کلیه سرویس های جانبی مورد نیاز است.

محصول این مجتمع سالانه ۴۶٠ هزار تن اتیلن، ١٢٠ هزار تن پروپیلن و ١۴٠ هزار تن بنزین پیرولیز، برش های چهار کربنه ٨۵ هزار تن و ٣٣ هزار تن نفت کوره است.

 

هفت سال انتظار مربیان پیش دبستانی برای دریافت حداقل حقوق

 

مربیان پیش دبستانی بعد از حدود ۷ سال کار برای آموزش و پرورش می‌خواهند استخدام شوند. وزارت آموزش و پرورش ماه گذشته اعلام کرد مقدمات برگزاری آزمون استخدام این مربیان را فراهم کرده است اما آنان می گویند منتظر اقدام عملی این وزارتخانه هستند.

 

یک مربی پیش دبستانی که نخواست نامش فاش شود، به ایلنا گفت: هر بار اسمی روی ما می‌گذارند تا بگویند اینان وابسته به آموزش و پرورش نیستند. یکبار می‌گویند شرکتی و بار دیگر می‌گویند مردم نهاد.

 

وی ادامه داد: ساعت کاری و محل کار ما با معلمان رسمی یکی است، اما حقوق کمتری می‌گیریم. می‌گویند کارگران هر روز ۸ ساعت کار می‌کنند اما شما ۴ ساعت کار می‌کنید، پس باید نصف مزد پایه حقوق بگیرید و ۱۵ روز بیمه شوید. سابقه کار، تحصیلات و دانش فنی کارگران در دستمزدشان تاثیر گذار است اما برای ما اینطور هم نیست.

 

این مربی پیش دبستانی تصریح کرد: مگر معلمان رسمی که حقوق کامل دریافت می‌کنند چند ساعت در روز کار می‌کنند؟ نیم ساعت بیشتر از ما. چرا باید میان ما و آن‌ها تبعیض قائل شوند؟

 

مساله استخدام مربیان پیش دبستانی حق التدریسی از حدود ۷ سال پیش مطرح است. آموزش و پرورش در سال‌های ۸۶ و ۸۷ آزمونی‌هایی را برگزار کرد و تعدادی مربی پیش دبستانی را به صورت حق التدریسی جذب کرد.

 

وی افزود: آموزش و پرورش در چند سال گذشته دو یا سه آزمون برگزار کرد و معلمان ورزش، آموزش یاران نهضتی سواد آموزی و... را استخدام کرد. این وزارتخانه اجازه نداد ما در آن آزمون‌ها شرکت کنیم. وقتی پیگیر شدیم، گفته شد این آزمون‌ها شامل حال شما نمی‌شود.

 

این مربی پیش دبستانی با اشاره به قانون مصوب دو سال پیش مجلس مبنی بر اینکه دولت در دو سال موظف است تکلیف مربیان پیش دبستانی را تعیین کند، گفت: گویا آموزش و پرورش بعد از تصویب این قانون برای یکسال نیرو می‌گرفته، اما ما متوجه نشدیم کی و چگونه. یا اعلام عمومی نشد یا اگر شد مربیان پیش دبستانی خبردار نشدند.

 

وی در تشریح جزییات تجمع روز یکشنبه (۱۹ مرداد) جمعی از مربیان پیش دبستانی مقابل مجلس، گفت: خانم طبیب زاده - نماینده مجلس - در این تجمع با لحن بدی با مربیان صحبت کرد و با جیغ و داد سر آنان گفت ما بودیم که دو سال پیش قانون را تصویب کردیم، نگفتیم دولت باید شما را استخدام کند بلکه گفتیم اگر دولت احتیاج داشت آزمون بگذارد و شما را بگیرد، شما را فعلا لازم نداریم، بودجه نداریم، بفرمایید بروید. وقتی یکی از مربیان سوالی را که قبلا از خانم طبیب زاده پرسیده شده بود را دوباره پرسید، او فریاد کشید و گفت تو چه جور معلمی هستی که همه چیز را باید دوباره برایت تکرار کرد.

 

او در پایان تصریح کرد: آقای فانی گفته همه ردیف‌های استخدامی در دولت قبل پیش خور شده و آموزش و پرورش بیش از نیازش نیرو گرفته است. خانم طبیب زاده که می‌گوید به ما نیاز ندارند و به اصطلاح نماینده منتخب مردم در مجلس است، در دولت احمدی‌نژاد کجا بود که وزیر را به مجلس بکشاند و به خاطر استخدام‌های غیر قانونی از او سوال کند.

 

چهار ماه کار بی‌مزد و کسر نامتعارف مالیات از حقوق کارگران آبفای آبادان

 

نماینده کارگران آبفای آبادان از تعویق چهار ماه حقوق و کسر نامتعارف مالیات از دستمزد ۱۴۰ کارگری خبر داد که از طریق شرکت پیمانکاری «ارمغان نمای شوشتر» در این شرکت دولتی مشغول به کار هستند.

 

«به گزارش22مردادایلنا، وی در این زمینه گفت: شرکت پیمانکاری «ارمغان نمای شوشتر» از خرداد ماه سال جاری مجری لوله گذاری انشعابات آب و رفع شکستگی لوله‌های شهر آبادان است و کارگران علاوه بر دو ماه مطالبه حقوق از پیمانکار قبلی؛ در دوران پیمانکار فعلی نیز طی دو ماه گذشته هیچ گونه دریافت حقوقی نداشته.‌اند

 

این کارگر گفت: به تازگی کارگران بر اساس فیش حقوقی که به آنها داده شده است، متوجه شدند که پیمانکار جدید به صورت نامتعارف مالیات بر درآمد بیشتری از حقوقشان کسر کرده است.

 

وی باتاکید بر اینکه در حال حاضر از هر کارگر پیمانکاری شرکت آبفای آبادان ۱۴ درصد مالیات کسر می شود، گفت: به عنوان نمونه کارگری که در زمان پیمانکار قبلی (شرکت فخر و ظفر) یک میلیون ۴۵۰ هزار تومان حقوق می‌گرفت از حقوق ماهانه وی حدود ۶۴ هزار تومان مالیات بر دستمزد کسر می‌شد و این در حالیست که شرکت ارمغان نمای شوش‌تر به نسبت‌‌ همان حقوق ماهانه بیش از۲۰۰ هزار تومان بابت مالیات کسر کرده است.

 

این کارگر گفت: حقوق من وسایر همکارانم در آبفای آبادان در دو ماهه نخست سال که زیر نظر شرکت پیمانکاری فخرو ظفر فعالیت داشتیم روزانه ۲۳ هزار و۱۷۳ تومان بود که این مبلغ به نسبت حقوقی که شرکت ارمغان نمای شوشترپرداخت می کند روزانه ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان کاهش یافته است.

 

او گفت: در این مورد پاسخ مسئولان شرکت فخروظفر به کارگران اینست که چون قرارداد کارگران آبفای آبادان بصورت حجمی به نسبت آن باید ۱۴ درصد مالیات از حقوق هر کارگر کسر شود.

 

پرداخت نشدن معوقات ادامه دارد

نماینده کارگران آبفای آبادان در بخش دیگری از سخنان خود در مورد معوقات حقوقی کارگران آبفای آبادان گفت: مسئولیت پرداخت حقوق دو ماهه نخست سال جاری کارگران آبفای آبادان به شرکت فخروظفر مربوط است، و ما بقی (دو ماه باقی مانده) را نیز باید شرکت ارمغان نمای شوشتر به عنوان پیمانکار جدید پرداخت کند.

 

این فعال کارگری اضافه کرد: علاوه بردستمزدهای معوقه این کارگران، شرکت فخروظفر به عنوان پیمانکار سابق شرکت آب وفاضلاب آبادان بابت حق سنوات، لباس و مرخصی سالهای۹۰، ۹۱ و ۹۲ نیز به کارگران بدهکار است.

 

وی همچنین در مورد قرار داد کارگران آبفای ابادان تصریح کرد: قراردادی که شرکت ارمغان نمای شوش‌تر برای امضاء در اختیار کارگران قرار داده بود یکسویه تنظیم شده بود که با مقاومت کارگران روبرو شد اما در ‌‌نهایت ۸۰ نفر از کارگران مجبور به امضاء این قرارداد شدند.

 

او گفت: کارفرما ی جدید اصرار دارد تا زمانی که همه کارگران قرار داد خود را امضاء نکنند از حقوق خبری نیست.

گلستانی با اشاره به سابقه ۱۵ ساله کارگران پیمانی شرکت آبفای آبادان گفت: نبود امنیت شغلی در کنار پرداخت نشدن مطالبات مزدی شرایط نامناسبی را برای کارگران فراهم کرده است.

 

سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد:نحوه ارسال لیست و پرداخت حق‌بیمه

طبق ماده 39 قانون تأمین‌اجتماعی کارفرمایان مشمول قانون تأمین‌اجتماعی مکلف هستند حق‌بیمه مربوط به هر ماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد پرداخت کنند.

 

به گزارش 22مرداد ایسنا، بر این اساس کلیه کارفرمایان که کارگر یا کارمند مشمول قانون تأمین‌اجتماعی در استخدام یا اختیار دارند، صرفنظر از نوع قرارداد کار، ترتیب استخدام و نحوه پرداخت مزد یا حقوق موظف هستند صورت مزد، فوق‌العاده شغل و مزایای نقدی کارکنان خود را تا آخرین روز ماه بعد (این مهلت درخصوص کارگاه‌های مشمول قانون معافیت از پرداخت حق‌بیمه سهم کارفرما تا آخرین روز 2 ماه بعد است) به شعب سازمان تأمین‌اجتماعی ارسال کنند.

 

براساس آیین‌نامه اجرایی قانون یادشده، نام و نام‌خانوادگی کارفرما (درصورتی که کارگاه به صورت حقوقی اداره می‌شود، نام، مشخصات شرکت و مدیرعامل)، نام و نشانی دقیق کارگاه، نام ماه و تعیین روزهای کارکرد و حقوقی که برای آن مدت تهیه شده است، نام و نام خانوادگی بیمه‌شده به طور کامل و منطبق با شناسنامه، شماره بیمه و...، مبلغ حق‌بیمه سهم بیمه‌شده و سهم کارفرما و مجموع آن و درصورتی‌که بیمه‌شده در استراحت پزشکی باشد، درج ایام بیماری در ستون ملاحظات صورت مزد و حقوق، اطلاعاتی است که برای پرداخت حق‌بیمه در لیست ذکر شود.

 

براین اساس، درخصوص کارگاه‌های جدید که تاکنون نسبت به تشکیل پرونده مطالباتی در شعبه تأمین‌اجتماعی محدوده فعالیت خود اقدام نکرده‌اند، نظر به اینکه تنظیم لیست (صورت مزد یا حقوق) بیمه‌شدگان مستلزم شناسایی کامل کارگاه و کارگران شاغل در کارگاه و تعیین شماره مخصوص کارگاه و بیمه‌شدگان است. کارفرمایان کارگاه‌هایی که مشمول قانون تأمین‌اجتماعی قرار می‌گیرند، باید حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از تاریخ شمول به سازمان مراجعه و مشخصات کارگاه و کارگران خود را باتوجه به فرم‌هایی که در اختیار آنان قرار می‌گیرد، تکمیل و به واحدهای مربوطه در شعبه تأمین‌اجتماعی تسلیم کنند.

 

براساس این قانون، کارفرمایان کلیه کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی (اعم از حقیقی یا حقوقی) به جز کارفرمایان مشمول قانون معافیت از حق‌بیمه تا میزان 5 نفر کارگر و کارفرمایان کارگاه‌های فصلی درصورتی که تمایل به ارسال لیست دوره‌ای داشته ‌باشند، می‌توانند با مراجعه به شعبه مربوطه و تنظیم و امضاء تعهدنامه (در دو نسخه) اقدام و به جای ارسال صورت دستمزد یا حقوق و مزایا به صورت ماهانه در ابتدای هر سال لیست دوره‌ای ارسال و تغییرات مربوطه در طول دوره را (مابقی ماه‌های سال) طی لیست تغییرات ارسال کنند، ضمناً درصورتی‌که کارفرمای کارگاه دارای شخصیت حقیقی تغییر یابد و مراتب کتباً به شعبه اعلام گردد از تاریخ اعلام، دریافت لیست دوره‌ای منتفی خواهد شد و ادامه آن منوط به تعهدنامه کارفرمای جدید خواهد بود.

 

بر این اساس، کارفرمایانی که لیست دوره‌ای ارسال می‌کنند در صورت وجود تغییرات در تعداد بیمه‌شدگان روزهای کارکرد، میزان حقوق و مزایا و مشاغل آنان موظفند لیست تغییرات مربوط به هر ماه (حداکثر تا آخرین روز ماه بعد) به شعبه مربوطه تسلیم کنند، در غیر این صورت لیست تغییرات اعلام شده توسط کارفرما (خارج از مهلت مقرر) ملاک عمل نبوده و لیست ماه قبل ملاک عمل سازمان خواهد بود.

 

ضمناً طبق بند 5 ماده 2 قانون تأمین‌اجتماعی مصوب 1354، مزد یا حقوق یا کارمزد در این قانون شامل هرگونه وجوه و مزایای نقدی یا غیرنقدی مستمر است که درمقابل کار به بیمه‌شده داده می‌شود که در این خصوص باعنایت به اینکه وجوه پرداختی درواقع ناظر به پول نقد است و مزایای غیرنقدی وجه تلقی نمی‌شود، لذا هرگونه وجهی که به صورت مستمر یا غیرمستمر پرداخت شود به عنوان مزد و حقوق بوده و همچنین مزایای غیرنقدی که به صورت مستمر پرداخت می‌شود، کارفرما مکلف است لیست و حق‌بیمه متعلقه را با رعایت قانون تأمین‌اجتماعی به سازمان ارسال و پرداخت کند.

 

لازم به ذکر است باعنایت به فراهم شدن تسهیلات کافی و لازم جهت کارفرمایان در ارسال لیست و حق‌بیمه ماهیانه کارگران شاغل، هریک از کارفرمایان مشمول قانون تأمین‌اجتماعی می‌توانند با هماهنگی شعبه مربوطه نسبت به ارسال لیست و حق‌بیمه ماهیانه به صورت اینترنتی اقدام کنند.

 

نه کارگر معدن خواف در یک پژو سوختند

دریک تصادف که صبح روز22مرداد رخ داد، یک دستگاه پژو و پراید در جاده خواف – تربت حیدریه با هم برخورد کردند و 12 نفرازجمله 9 نفر از کارگران سنگ معدن خواف جان باختند

به گزارش22مردادایرنا،شهرام طاهرزاده یکی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام این خبر گفت: این حادثه حوالی ساعت شش صبح روز22مرداد در 10 کیلومتری جاده خواف - تربت حیدریه رخ داده است. 10 نفر از قربانیان این حادثه در محل حادثه فوت شدند و دو نفر در حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست دادند.

به گفته وی مجروحان این حادثه به وسیله دو دستگاه آمبولانس به بیمارستان 22 بهمن خواف انتقال داده شدند که در حین انتقال فوت کردند.

گفتنی است در این حادثه دلخراش، 9 نفر از کارگران سنگ معدن خواف سرنشین خودروی سواری پژو بودند، و سه نفر نیز سرنشین پراید بوده اند.

این دو خودرو به دلیل سرعت بالا از روبرو به هم برخورد کرده اند، که در نهایت خودرو پژو بر اثر شدت

 

برخورد در لحظه تصادف دچار حریق شد و همه سرنشینان آن در دم جان سپردند.

 

یک کارگر در شهرک صنعتی دلیجان بر اثر سانحه حین کار جان سپرد- در کارخانه ایزوگام دلیجان راننده جوان لیفتراک جان باخت

 

فرمانده انتظامی شهرستان دلیجان گفت: یکی از کارگران شهرک صنعتی این شهرستان درحین کار بر اثر برخورد یک میله آهنی به سر و صورت به شدت مجروح و پس از انتقال به بیمارستان دلیجان جان سپرد.

به گزارش23تردادایرنا، پایگاه پلیس سرهنگ ˈحمزه امین نژاد ˈ افزود:این کارگر 24ساله در کارخانه الیاف مصنوعی پلی استر شهرک صنعتی دلیجان کار می کرد که روز 22مرداددچار حادثه شد.

وی توضیح داد: با اعلام خبر این حادثه به مرکز فوریتهای پلیسی 110 ماموران انتظامی این شهرستان به سرعت به محل مراجعه کرده و بررسی علل این موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

فرمانده انتظامی شهرستان دلیجان توضیح داد: با حضور پلیس در محل حادثه مشخص شد این کارگر در اثر برخورد با یک میله آهنی جدا شده از یکی از دستگاه ها از ناحیه سر و صورت به شدت مجروح شده و قربانی این حادثه برای مداوا توسط گروه اورژانس به بیمارستان منتقل شد که پس از چند ساعت به علت جراحت زیاد درگذشت.

سرهنگ امین نژاد توضیح داد: جسد کارگر برای تحقیقات بیشتر به پزشکی قانونی منتقل شد.

بنا گزارش همین منبع، همچنین در 12 مرداد ماه سال جاری نیز بر اثر شکسته شدن دکل در کارخانه ایزوگام دلیجان راننده جوان لیفتراک جان باخت.

آتش نشانان جسد راننده لیفتراک که بر اثر فشار دکل به سینه دچار خفگی در ناحیه ریه شده بود از محل خارج کردند.

علت این حادثه ناایمن بودن محیط کار تعمیر دکل و نداشتن تحمل بار بر اثر سقوط بود.

 

شهرک صنعتی دلیجان با 200 واحد تولیدی در 15 کیلومتری این شهرستان قراردارد.